الجمعة، 10 أكتوبر 2008

السلطانية .. !!! التاج وصل .. و ها نعمل الواجب

 

 

اكيد  هاعمل الواجب  ..  احسن الابله  تضربني ..  او تزعل مني .. 
و انا ما اقدرش على زعل ماما امولة

س1-بدأت تدوين إمتى ودخلت العالم ده إزاي ؟
التدوين بمفهومه الحالي بدأته في 20 مايو 2008 .. لكن التدوين بمعناه العام  فدا  اكيد من زماااااان  ..
قول كدا من القرن التمانتاااشر
ام حنين  هي اللي طلبت مني ادخل عالم التدوين
 
س2-إيه كان إنطباعك في البدايه ؟
المسألة كانت عادية .. لأن التدوين  زيه زي الكتابة في المنتديات .. موضوعات تقنية  او موضوعات ادبية
على فكرة .. انا احتكاكي بالنت كان بعيد عن المواقع و المنتديات
العربية .. انا بدات الانضمام و المشاركة الحيوية في منتديات
اجنبية كان قبلهم مواقع  الشركات الكبرى زي  Siemens
و ABB و  HoneyWell و غيرهم من شركات بتصنع
أجهزة التحكم و الأتمتة
 
س3- مين أكتر حد بتهتم بتعليقه على البوست الجديد ؟
أنا مدونتي فقيرة الزباين .. لان انا اساسا مش باشارك في مدونات
الآخرين ..  يمكن ظروف مرحلية .. يمكن خيال تاني بيقلب في
دماغي مشاريع تانية ..  احتمال
س4-إيه أهم حاجه إتعلمتها من التدوين ؟
التدوين نافذة جديدة  من منافذ  اطلاع الآخرين على افكارك  ..
و كمان اطلاعك على افكار الآخرين .. وسيلة سريعة
و سهلة  بدون حتى عناء الانتقال من الكرسي بتاعك او حتى السرير

س5- إيه أكتر حاجه كرهتها ؟
الحقد و الكدب

س6- حاسس إن التدوين له تأثير؟
اكيد التدوين له تاثير .. متنفس صحي .. تبادل الاراء و الافكار ..
كشف الحقايق و تنبيه البشر .. وسيلة ضغط  مفيدة في كتير
من القضايا الحيوية  ..  ممكن من خلاله تعبئة راي عام قوي
 

س7- اذكر ستة أسرار لا يكتشفها من يقابلك لأول مره ؟
اكيد مش ها يعرف ان انا عم و خال من و انا لسه في اللفة ..
و ان انا جد من قبل سن المراهقة ..  و ان امي كرهت
المانيا بسببي  ..  كفاية كدا

س8- سبع حاجات تحب تعملها ؟
احب اقرا القرآن مرتلا  و استمع الى اساطين المشايخ
احب قيادة السيارات و استكشاف الطرق
احب التصوير بانواعه
اقتناء مكتبات الكترونية و صوتية .. لدي مكتبات يندر وجودها
طبعا القراءة و الكتابة مفروغ من امرها
احب سماع البرامج الحوارية و الفكرية رفيعة المستوى
احب انكش مع بتوع اللغة العربية .. اسمي بقى في
القايمة السودا عندهم و ما بيقعدوش في المكان اللي ادخله
س9- سبع حاجات معرفتش تعملهم
سبعة بس ؟  كتيييير ..   ربنا امر بالستر


س10-7 حاجات دايماً بتقولهم ؟
البسملة و الحمد و الشهادتين و الاستغفار  و الصلاة على رسول الله

س11- سبع مشكلات في حياتك ممكن تحلهم بالفلوس ؟
المال و البنون زينة الحياة الدنيا ..  اللهم اجعل الدنيا في ايدينا
و لا تجعلها في قلوبنا
الفلوس دعامة قوية تعين على قضاء الحاجات
بيت و اكل و شرب و تعليم و ترفيه و زواج و تربية اولاد
و كل دا  و غيره الفلوس دعامة اساسية لتحقيقه
الله يخرب عقول المشايخ اللي بيدعوا للاستموات و الفقر

س12- سبع أماكن بتحبها ؟
الحرمين الشريفين .. و يا رب يكون لي نصيب اصلي في المسجد
الاقصى بعد تطهيره من الرجس الصهيوني
باحب دارنا و قريتنا
باحب مكان على شط النيل قدام بلدنا .. قرات فيه نص الكتب اللي
كونت ثقافتي .. و كتبت فيه حاجات كتير .. و دارت فيه رحى
حروب ثقافية من عيار  العقاد - الزهاوي
اعشق البحر و امتداده .. و الصحرا  في فصل الشتا خصوصا
س13- أشخاص بتحبهم غير بابا وماما وإخواتك
حنين و احمد و ....  و كل احفادي في عيلتنا .. مش قلت لكم
انا جد من قبل سن المراهقة

س14-مدونين بتحب تقرا لهم ؟
انا بطبعي عموما  متنوع  و مش باقف عن نقطة واحدة ..
نحلة تمتص من رحيق كل الزهور ..  و انا مش متوقف على
مجال محدد  ..  اللي بيقابلني باقراه .. و كذلك المدونين
 
س15- تمرر الواجب لمين ؟امرر الواجب
 
هاقول ايه ؟
 

حنين و أحمد

هناك تعليقان (2):

أمل حمدي يقول...

اخدت السلطانية ماشي براحتك

انت عارف ان الابلة مش بتزعل من

اولادها البارين

ربنا يحققلك كل اللي بتتمناه يارب

أسطى في زمن البلي يقول...

اللهم آمين

وجود حضرتك دايما بيحسسني بالامان

اشكرك يا ماما على تشريفك